
 
Umlilo House, 2 Burnside Island, 410 Jan Smuts Ave, Craighall Park, Johannesburg, 2196 

Tel : +27 11 577 5600  Docex 277, Randburg 
Fax :+27 11 326-3142   VAT NO: 4010118596 
e-mail address: brian@briankahn.co.za  Reg. No. 1995/02655/21 
P.O. Box 47291, Parklands 2121 

 
Directors: B R KAHN (CEO), N GALAKTIOU BA LLB HDIP CO LAW (COO),  W S KOSSUTH BA LLB HDIP CO LAW,     
F MARCANDONATOS B.Proc LLB, Senior Associates:  M  DU PREEZ B.COM LLB HDIP CO LAW, M STEFFENINI BA LLB, 
Associates: C LALLI BA LLB, J CRONE B.Proc LLB, A M SERRANO BA LLB,  
Office Administrator: E MARAIS, Accounts Manager: A COMBE 
 
www.briankahn.co.za Associate Offices: London, New York, Sydney & Paris  

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
CONFIDENTIAL E-MAIL - INTENDED FOR ADDRESSEE ONLY 

 
Our Ref : N Galaktiou/K Naidoo/va/sm/G752 
 
Your Ref :          
 
Date : 3 November 2010  
 
 

U R G E N T 
 

 
��������	�
���	�	���
s�


Name Attention Fax No. / E-Mail Address 

The Mail & Guardian 
 

Nic Dawes nicholasd@mg.co.za 

Press Ombudsman JoeThloloe pressombudsman@ombudsman.org.za 

        

Chairperson of the 
Appeals Panel 
 

Judge Ralph 

Zulman  

ralphzulman@hotmail.com 

SANEF Chairperson Mondli 

Makhanya 

makhanyam@avusa.co.za 

 
 
Dear Sirs 
 
 
 MR ROBERT GUMEDE AND THE MAIL & GUARDIAN – COMPLAINT TO THE 
OMBUDSMAN 
 
1 The Mail and Guardian's ("M&G") continuous harassment and vindictive behaviour 

towards our client, Mr Robert Gumede ("Gumede"), makes a mockery of the Press, 
the Press Council and the M&G’s supposed professionalism.  The latest actions of 



 
- 2 – 

 
 

the M&G's journalists in relation to Gumede raise questions of professional 
legitimacy; at what point does legitimate investigative journalism become 
illegitimate and extreme harassment–by–journalism.  The issue of journalistic 
legitimacy is particularly relevant in view of the fact that at least one of the M&G 
journalists involved in its relentless pursuit of adversarial information about 
Gumede has been paid by a business adversary who owes Gumede 
approximately R45m and has skipped the country. 

 
2 Whilst the M&G has on the face of it undertaken to and published an apology to 

Gumede, Mr Adriaan Basson ("Basson") and Mr Sam Sole ("Sole") have, for 
approximately the last 2 months, been relentlessly contacting Gumede's business 
associates, ex-employees of Guma, ex-partners and ex-wife desperately seeking 
any negative information on Gumede, whether true or false, to enable the M&G to 
try to vindicate itself and demonstrate that the Press Ombudsman ("the 
Ombudsman") and the Appeals Panel were wrong in ordering it to publish an 
apology to Gumede. We have been advised that their conduct has in certain 
instances been threatening and intimidatory. Not only is such conduct unlawful but 
the M&G journalists are given the latitude by their newspaper to conduct 
themselves in this manner under the guise of the freedom of the press with no 
serious ramifications. Any attempt to defend oneself is seen as an act of repression 
against the press.  Is it the press's modus operandi to threaten and intimidate 
people for information even when the journalists have been advised on many 
occasions that the information that they are looking for does not exist?  It seems, 
as appears more fully hereunder, that the said journalists are trying to fabricate 
information for vindictive and malicious journalism. Moreover, at least one of these 
journalists has accepted money from a person whose proven lies the M&G have 
relied upon and published as facts and for which it has been criticised and has had 
to apologise at least twice, including the apology from the editor, Mr Nic Dawes 
("Dawes"). 

 
3 This complaint has arisen as a result of reporting that has for years been unfair and 

malicious and once again the M&G is preparing to write articles motivated not by 
any inherent news value but by a long-standing malicious desire to damage 
Gumede’s reputation, and a more recent desire to extract revenge for having had 
to publish two embarrassing apologies. This bias, vindictiveness and victimisation, 
and an intended repetition of allegations, is in breach of Article 1 of the Press 
Code. 
 

4 We understand the process of lodging a complaint with the Ombudsman pursuant 
to the publication of an offensive article.  This is a unique situation.  In similar 
circumstances, one would complain to the editor of a newspaper however in this 
case, the M&G editor Nic Dawes himself is part of the vindictive attack against 
Gumede in that he printed an editorial as part of such attack. He has also, as you 
will see from our letter dated 27 October 2010 that he has been obstructive and 
denied access to information.  Gumede therefore has no option but to refer the 
matter back to the Ombudsman to consider and address this very serious 
complaint.  It cannot be constitutional nor can it be justified that a person can only 
lodge a complaint about an offensive article after it has been written and published 
i.e. once the damage has been done.  The Ombudsman, the Press Council and 
SANEF who, we believe, have allowed the M&G to "get away" with its conduct, 
should now intervene in this matter. 

 
5 As a result of these facts the M&G has some pertinent questions of its own to 

answer of which the most important question is whether the M&G is indulging in 
the nefarious practice for pay for play.  If so, the Ombudsman must then logically 
also explain how an innocent business person should protect his reputation when 



 
- 3 – 

 
 

he is under groundless and incessant attack by a newspaper one of whose 
journalists has received money from his business adversary? What protection is 
there for members of the public who accede to the self regulation process but is 
failed by the Press Council’s failure to rein in its member who acts with impunity 
against decisions of the Ombudsman. 

 
6 In order to place this comment in context we have had to expand on the history of 

the matter that has been the M&G’s focus and therefore make no excuse for the 
length of this letter as the content must be considered by the reader in order to 
understand the M&G’s unethical conduct.  

 
7 Three complaints have been lodged by Gumede against the M&G with the 

Ombudsman since October 2008. Two of these complaints have been adjudicated 
and 2 rulings have been handed down in favour of Gumede including a ruling by 
the Appeals Panel chaired by Judge Ralph Zulman. The third complaint has to date 
never been acknowledged nor addressed by the Ombudsman but we read in the 
previous edition (22 October 2010) of the M&G that Dawes has withdrawn and 
apologised to Gumede and the Press Council for his defamatory editorial. 
However this retraction and apology was published by Dawes the past week 
without us having agreed to the content as the complainant. 

 
8 Notwithstanding that the M&G was ordered to publish apologies to Gumede for its 

false, malicious and misleading articles, it continues to harass Gumede as though 
there is a personal vendetta against him by Basson, Sole, Dawes and the M&G 
itself.  These are serious allegations that we make which we can substantiate and 
support. 

 
9 At the first hearing before the Ombudsman on 6 March 2009, evidence was 

produced that Basson had previously attended an insolvency inquiry ("the inquiry") 
into the liquidation of Applied Card Technologies (Pty) Ltd ("ACT"), a company 
founded and managed by Johan Sterenborg ("Sterenborg"), a citizen of the United 
Kingdom. The inquiry, chaired by Advocate Subel SC, ran over the period 2002 to 
2006. Notwithstanding that it was a private inquiry (instituted by Sterenborg), it had 
been converted by the Master, at Gumede's instance, into a public inquiry as 
Gumede had nothing to hide as a non-executive director of ACT which was 
managed by Sterenborg as CEO. 

 
10 Basson (then working for Beeld newspaper) attended the inquiry and wrote 

numerous offensive articles about Gumede before and during the inquiry.  
Evidence was given at the inquiry to demonstrate that Sterenborg, a disgruntled 
ex-shareholder of ACT, had committed unlawful transactions including transfer 
pricing and mismanagement.  When the focus was on Sterenborg's questionable 
conduct and attempt to extort money from Telkom (see paragraph 21.3 hereunder) he 
abandoned the inquiry and, we believe, absconded.  Even when the evidence at 
the inquiry demonstrated Sterenborg's personal use of ACT's funds (invested by 
Guma, Gumede's company previously Guma Smart Card Technologies (Pty) Ltd) leaving 
ACT insolvent, Basson ignored that evidence and chose to create negative 
articles about Gumede and Guma.  

 
11 Basson and Sole continued to reflect Gumede negatively in the press but chose 

to write nothing negative about their source Sterenborg.  This clearly 
demonstrates a bias by M&G, Basson and Sole.   Gumede believes that one of 
the reasons the M&G, Sole, Basson and Dawes are supporting Sterenborg is 
because Gumede is on record that he supports the ANC financially.  

 



 
- 4 – 

 
 

12 The record of the inquiry reflects that Sole of the M&G was the first journalist to 
write defamatory articles based on Sterenborg’s false and unsubstantiated 
allegations from 2001 and 2003. Sole, who wrote malicious articles, personally 
attended the initial sittings of the inquiry where Gumede and others gave 
evidence. In spite of the evidence presented, Basson and Sole continued to write 
anti-Gumede articles full of unfounded and biased allegations.  Gumede believes 
that Sterenborg was using the inquiry to create negative media about him in 
order to pressurise Gumede to pay Sterenborg who was attempting to extort R10 
million from Gumede.  After 4 years Sterenborg, who had initiated and funded the 
inquiry, abandoned it when he was being cross-examined by Gumede’s counsel 
on issues which reflected poorly on him, including mismanagement, transfer 
pricing, using ACT funds for personal expenses such as to pay for his daughters 
horses, fraud and lastly on the attempt to extort R27 million from Telkom as well as 
the alleged bribery of M&G’s Sole (a journalist). 

 
13 In spite of the evidence presented, during a four year inquiry, which exonerated 

Gumede, Basson resurfaced several years later at the M&G and published 2 
defamatory articles about Gumede in October and November 2008 without 
disclosing that he had historical personal knowledge of the ACT inquiry and the 
soured relationship between Sterenborg (his source) and Gumede. His omissions 
and false allegations resulted in him writing 2 misleading and false articles for 
which he was severely criticised in the Ombudsman’s rulings.  

 
14 Gumede lodged a complaint against Basson and the M&G and both the 

Ombudsman and the Appeals Panel chaired by Judge Ralph Zulman found in 
Gumede’s favour and ordered that the M&G apologise to Gumede. The serious 
criticism of Basson by the Ombudsman in its decision reflects a journalist who 
showed lack of judgment and bias in writing articles to attack Gumede without 
evidence or foundation.  A journalist should be independent and unbiased. 

 
15 We do not expand on these issues as these are the subject of the various 

complaints in which Gumede has successfully proven that Basson and the M&G 
wrote defamatory and false articles with the intention of harming Gumede’s 
reputation. 

 
16 It is however necessary for us to give some background to the M&G, Basson’s 

and Sole’s history with Gumede and Sterenborg in the "Sterenborg" saga to 
enable the reader to appreciate the context of this letter and the extent of their  
vindictiveness. Gumede supports the role that the press has in society and is on 
record confirming his support. In his response to Basson’s questions as part of his 
preamble, Gumede in October 2008 said:  

 
“ …I fully support the freedom of the press that have to report without bias or favour as 
enshrined in our Constitution.”  

 
17 However, the press is expected to publish information that is truthful, unbiased, 

accurate and in the public interest.  The M&G, as a member of the Press Council, 
is also expected to comply with the Ombudsman and the Appeals Panel’s 
rulings, which it failed to do, with no sanction or penalty. 

 
18  

18.1 Guma purchased 26% of the shares in ACT in August 2000 for the sum of 
R30 million. Payment of approximately R25 million was made to 
Sterenborg, who was the major shareholder and CEO of ACT. Sterenborg 
was to retain the money (R30m) in ACT for its operational costs but the 



 
- 5 – 

 
 

money was misused and disappeared within 8 months. Gumede was a 
non-executive director of ACT and only attended one board meeting after 
Guma acquired the 26% shares in August 2000 – August 2001. 

 
18.2 The balance of the shares i.e. 74% was sold by Sterenborg to Guma on 

the 4th August 2001 for R5 million because of the declined state of ACT.   R2 
million was paid within 48 hours of signing the sale agreement, R1 million 
was to be paid by ACT and the balance of R2 million was to be paid to 
Sterenborg on delivery of inter alia audited financials, management 
accounts, tax clearance certificates, debtors' books, etc which Sterenborg 
was never able to produce as a result of his mismanagement of ACT. As a 
result of Sterenborg’s failure to meet this condition, the final payment of R2 
million was withheld. 

 
18.3 Without Gumede's knowledge, Brait Merchant Bank Ltd ("Brait"), a 

financier of ACT threatened to liquidate ACT as a result of its and 
Sterenborg’s failure and breaches to pay its instalment sale agreements 
as well as short term loan. Gumede was unaware of this threat or loans. On 
2 August 2001 Brait cancelled the instalment sale agreements in writing and 
demanded immediate payment of all outstanding R17m from ACT and 
informed Sterenborg that they have begun a liquidation action of ACT.  
This written demand was sent directly to Sterenborg at his home.  Two 
days later, Sterenborg sold the remaining 74% shares to Gumede without 
disclosing Brait's cancellation of the instalment sale agreement and its 
R17m payment demand and threatened liquidation action. This deliberate 
deceit amounts to fraud. Immediately after Guma purchased the 74% 
shareholding. Brait instituted a liquidation application which was ultimately 
successful in spite of Gumede’s vigorous opposition at great cost from 
September 2001 to February 2002 in order to save his investment of R25m 
and save jobs. ACT was finally liquidated on the 13th February 2002. 

 
18.4 Gumede and Guma invested and lost approximately R30 million (including 

legal costs) in an insolvent company by opposing the liquidation application 
by Brait and the ACT landlord. 

 
18.5 A month after the final liquidation of ACT, in March 2002, Telkom issued a 

tender for the supply of smart card based telephone cards. Guma, then 
GITA, tendered for the supply as ACT was already liquidated. GITA through 
its subsidiary Guma was awarded the Telkom tender in July 2002, due to 
its value proposition (5 months after the final liquidation of ACT). 

 
18.6 Sterenborg through the M&G and Sole waged a malicious media 

campaign from early 2002.  
 

19 The relationship between Sterenborg, Sole and Basson is suspicious.  
Furthermore the timing of certain events, articles and the payments to Sole are 
also suspicious.  We deal further therewith in paragraph 22.4 hereunder. 

 
20 We now expand on the litigation. 

 
21  

21.1 Four frivolous legal actions were instituted by Sterenborg but they were all 
settled or decided in favour of Gumede and Guma with costs by the South 
Gauteng High Court. An action for damages flowing from unfulfilled profit 
warranties was instituted by Guma and judgment was granted in its favour. 
The outstanding indebtedness by Sterenborg and his wife to Guma is 



 
- 6 – 

 
 

approximately R45 million. Sterenborg absconded from the country and 
returned to the UK and Gumede and Guma have not received a cent to 
date. Gumede has appointed investigators who have finally tracked down 
Sterenborg in the UK but he has no traceable assets. Gumede and Guma 
have been unable to recover any part of the R45 million debt. 

 
21.2 Gumede and Guma have expended huge amounts in legal costs to defend 

Sterenborg's false allegations and groundless actions which, from 
inception, had no prospect of success. This is exacerbated by Basson, 
Sole and the M&G writing false articles. 

 
21.3 To add fuel to the fire, Basson, Sole and the M&G supported a dishonest 

businessman who ran away from his debts after fraudulently selling an 
insolvent company to a black businessman, pocketing R24 million cash and 
attempting to extort money from Telkom in the sum of approximately R27 
million as well as from Gumede for R10 million. This attempted extortion of 
Telkom is on the record at the inquiry.   Now that would have been news in 
the public interest.  We would have expected to see articles being written 
with the following headlines :- 

 
� Extortion of Telkom and Gumede; 

 
� Missing Millions In Transfer Pricing Fraud; 

 
� Fraudster Sells Insolvent Company and Pockets R24 Million; 

 
� Suspicious Payments Made to M&G Journalist in Trade Off; 
 
� M&G Support Fugitive from Justice. 

 
21.4 Sterenborg, who was sued by his legal teams namely Werksmans and 

Darryl Ackerman Attorneys as a result of his failure to pay for legal services, 
gained the confidence of the M&G, Basson and Sole who sided with 
Sterenborg and published articles highlighting Sterenborg’s unfounded 
allegations. 

 
22  

22.1 Sterenborg instituted a claim for R2 million (which was withheld for his failure 
to supply financials, etc) against Gumede. Sterenborg, who was confident 
that he had the support of Sole, demanded a settlement of R3 million which 
Gumede turned down as bizarre and an act of extortion. After further 
negative publicity against Gumede, Sterenborg then increased his 
settlement demand from R3 million to R10 million to settle a claim of R2 
million.   

 
22.2 Sterenborg used the negative media attack on Gumede to try to extract a 

R10 million settlement which was R8 million more than his R2 million claim. 
Gumede believes that is why Sterenborg was so confident in his extortion 
attempt.  It appears that Sterenborg continues to use the M&G for his 
personal gain. 

 
22.3 The M&G and Basson finally admitted that Sterenborg was their sole 

anonymous source upon which they had relied to write the defamatory 
articles in 2008 regardless of their knowledge of the history of ACT and the 
acrimony in the “Sterenborg” saga. 

 



 
- 7 – 

 
 

22.4 The transcript of the inquiry records that Sterenborg made certain 
payments to Sole who subsequently wrote defamatory articles about 
Gumede. We attach copies of the ACT bank statement and an ACT 
cheque as Annexures “A” and “B” reflecting certain payments to Sole. At no 
time did Sole inform the public that he has a relationship with Sterenborg, 
let alone that he received payments from Sterenborg and ACT, at a time 
when the company was technically insolvent. It appears that Sole was paid 
from monies invested by Gumede and Guma. The questions are: 

 
• why was he paid monies by ACT and Sterenborg?  
 
• what services did Sole provide to a technically insolvent 

ACT? 
 
• did Sole disclose these payments to the editor of the M&G? 
 
• if not, why not? 
 
• and if he did, what was the editor’s response? 
 
• is it ethical for a journalist to receive monies in his personal 

account from a source of allegations? 
 
22.5  

22.5.1 For years, since 2003, Gumede has known of the suspicious 
(payola) payments made to Sole by Sterenborg using ACT 
funds invested by Gumede, yet Gumede - for the sake of 
media freedom and its protection did not publicise this 
information.  

 
22.5.2 During the inquiry and cross examination, Sterenborg was 

asked about the various payments and he confirmed that they 
were paid to Sole who also attended the inquiry with him and 
wrote negative articles about Gumede.(See extract from the 
inquiry transcript attached hereto marked “C”). 

 
22.5.3 These payments have never been properly explained.  

Sterenborg however confirmed during his cross-examination 
that he never invested his own money as ACT was funded by 
Brait (R17 million loan), Gumede/Guma (R25 million investment) 
and Standard Bank (R3 million loan) – all South Africans who 
lost millions. More importantly it was proven that Sterenborg 
mismanaged ACT into bankruptcy and misappropriated monies 
through unlawful transfer pricing transactions using his UK 
companies, etc. 

 
22.5.4 Interestingly, the M&G, Sole, Basson and editors including 

Dawes have never bothered to ask Sterenborg what 
happened to all the millions of rands invested by Gumede and 
Guma nor have they ever published articles about the strong 
evidence produced against Sterenborg at the inquiry including 
evidence of extortion. Neither have they published the Gumede 
victories against Sterenborg. 

 



 
- 8 – 

 
 

22.5.5 Basson and Sole ignored the testimony given by Sterenborg 
under oath under the inquiry (most of which was in their presence) 
and wrote negative articles about Gumede.  In particular it is 
interesting that Basson did not focus on the evidence against 
Sterenborg but, when Gumede answered questions from 
Sterenborg's advocate about what investment Sterenborg 
had made in ACT, he used township lingo showing zero 
investment (see attached article as annexure “D”).  Basson 
diverted attention from the evidence against Sterenborg and 
deliberately focused on the unfortunate use of township lingo 
instead of the startling evidence produced against Sterenborg, 
including the attempt of extortion against Telkom. 

 
22.6 For several years Basson and Sole have harassed and continue to harass 

and victimise Gumede for no apparent reason. Gumede believes that 
Basson, Sole and the M&G’s conduct is motivated by a personal vendetta 
against Gumede. M&G is also angry in that the ANC is using the Gumede 
M&G case as a reference to a failure of self regulation and the need for a 
media tribunal. They are using their opportunities and abilities as journalists 
to carry out their vendetta in support of Sterenborg.   Of late, Basson, Sole 
and Dawes have formed an axis of vindictiveness against Gumede since 
the Ombudsman ordered the M&G and in particular an embarrassed 
Dawes to retract his editorial and to apologise to him. 

  
22.7 Not only is Gumede exasperated by Basson, Sole, Dawes and the M&G’s 

vindictive behaviour but so is the writer. The writer has personally been 
involved in the Sterenborg saga since July 2001. It appears that Basson, 
Sole, Dawes and the M&G are unable to accept their defeat in having to 
publish an apology to Gumede (which apology was nonetheless repudiated by 
the M&G). They are desperately trying to vindicate themselves and in the 
process harming Gumede’s reputation and causing him to suffer damages.  

  
22.8 Basson and Sole have approached numerous persons over the last 2 

months (we do not identify them all herein although we have all their details and 
written evidence) including Mr Tebogo Khaas ("Khaas") and Mr Nhlanhla 
Mhlongo ("Mhlongo"). 

 
22.9 Mhlongo was interviewed at his home in Durban by Sole on 18 August 

2010. It is reported that Mhlongo explained to Sole that he does not know 
of any criminal activity by Gumede. Sole is reported to have been asked by 
Mhlongo why he and the M&G are pursuing Gumede after so many years 
and he responded that Gumede has embarrassed and caused harm to the 
M&G that has affected their funders and the newly established 
AmaBhungane as a result of the apology ordered by the Ombudsman and 
Appeals Panel chaired by Judge Zulman. 

 
22.10 Basson e-mailed Khaas a list of 16 questions about Guma and Gumede.  

Surprisingly most of the questions deal with evidence embodied in the 
transcript of the inquiry.  Basson and Sole showed their support for 
Sterenborg by attending the inquiry and writing articles against Gumede. 
On one occasion Basson and Sole respectively arrived at the hearing with 
Sterenborg. This was subsequent to the payments made to Sole more fully 
referred to in paragraph 22.4 above. 

 



 
- 9 – 

 
 

22.11 Khaas was briefly employed at ACT prior to its liquidation during 2001. 
Khaas was one of Sterenborg’s pawns after he was dismissed. Khaas 
stole and handed confidential copies of Guma’s documents to Sterenborg 
which documents Khaas had unlawfully removed from Guma. Guma 
successfully applied at the Supreme Court for an Anton Pillar Order (search 
and seizure) against Khaas and recovered several hard copies and 
electronic files from his home which he had unlawfully possessed. In spite 
of having been subpoenaed, knowing that his testimony would have been 
torn to pieces and that he would have committed perjury, Khaas never 
appeared to testify at the inquiry. Nine years later Basson is still 
scratching around to find some disgruntled individual to say anything 
negative about Gumede so that he can publish offensive articles.  

 
22.12 It is clear from these questions that this is a further fishing expedition if not 

a witch-hunt by Basson and the M&G who continue to harass and victimize 
Gumede. They do so under the guise of public interest and press freedom. 

 
23  

23.1 The M&G, Basson, Sole and Dawes, in their desperation and possibly in 
cahoots with Sterenborg are attempting to rehash Sterenborg’s so called 
criminal allegations against Gumede that the police and NPA have on 3 
occasions rejected and declined to prosecute without even questioning 
Gumede or bringing the charges to his attention. 

 
23.2 Should the M&G and Basson have new criminal related allegations, they 

should respect the legal process and lay criminal charges with the SAPS.  
The M&G is not the police and should not behave like an extension of the 
Hawks or the National Prosecuting Authority. They have no right to threaten 
anybody with criminal charges in exchange for information, as they have 
done. South Africa is not a Banana Republic where the rule is trial by 
media.  

 
24 Gumede has been a reader of the M&G and has admired its track record in 

exposing wrongs objectively especially under some previous editors, but the M&G 
of today has lost its ethics and reputation as being an unbiased and investigative 
newspaper. 

 
25 The M&G has rendered the self-regulation process of the Ombudsman toothless 

by repudiating rulings and making a mockery of the system and has insulted all 
honest and hardworking ethical journalists who pursue the truth without fear, favour 
or bias. 

 
23 The M&G should respect the Constitution of our country as it does not respect the 

self-regulatory process.  
 
24 The Ombudsman and the Appeals Panel on the one hand believed that Dawes 

was communicating with us in a bona fide attempt by the M&G to publish an 
apology to Gumede. At the time that the M&G and Dawes were addressing the 
Ombudsman under the pretext of wanting to apologise to Gumede they were 
simultaneously scheming behind the backs of the Ombudsman, the Appeals 
Panel and Gumede to further victimise Gumede.  

 
25 Major newspapers like the Sunday Times, Business Day, the Star, etc have printed 

front page apologies when they were found to be in the wrong and have not 
followed this with the vindictive campaign against the complainants, yet the M&G's 



 
- 10 – 

 
 

position is not one to eat humble pie and now finds fault with the Ombudsman's 
decisions and wants to prove the Ombudsman wrong. This creates the impression 
that the M&G believes that it is the only custodian of investigative newspaper and 
that no one, including the Ombudsman nor the Press Council, is above it. 

 
26 It is interesting that the M&G newspapers have never published any positive story 

on Gumede or his companies.  An example being the recent share acquisition by 
Gumede in the ailing Lions Rugby franchise which was covered by all major local 
and international newspapers as a positive story for the country which the M&G did 
not publish. 

 
27 Even a happy and positive event such as Gumede’s recent wedding was turned 

into sensationalistic news by the M&G which wrote a defamatory article about the 
wedding. Its journalist, Evelyn Groenink, was an uninvited guest as she registered 
under another guest’s access code. The M&G has lost respect for privacy.  

 
28 We are therefore respectfully requesting the Ombudsman to investigate the 

journalistic investigative practices of the M&G, Dawes, Sole and Basson in regard 
to their persistent harassment of Gumede, taking account of the evidence already 
presented by us and any further evidence that may come to light and to make a 
finding about the legitimacy of these practices and the protections available to 
Gumede against such nefarious and persistent harassment without foundation and 
for no good reason. 

 
29 In addition, should we not get a written undertaking by 12h00 on Friday 5 

November 2010 that Basson, Sole, Dawes or any other journalist at the M&G will 
immediately desist from harassing Gumede, our instructions are to institute legal 
proceedings against the M&G, Sole, Dawes and Basson for damages as we are 
losing confidence in self regulation through the Ombudsman, the Press Council 
and SANEF as the M&G has proven its disdain for the Ombudsman's self-
regulatory process.  
 

30 We invite the Ombudsman and the Press Council to view the M&G, Dawes, 
Basson and Sole's conduct in a very serious light and to give it the appropriate 
sanction if the integrity of the Press Council is to be retained. The M&G escaped 
unsanctioned in January when it disregarded the Press Council's rulings. Its 
conduct is an embarrassment to the public, the media and the country and to the 
fact that Dawes, Sole and Basson are award winning investigative journalists but 
who seek to play outside the rules set by the Press Council.   We also invite the 
Ombudsman to investigate these payments by inviting the journalists to produce 
inter alia their correspondence, bank accounts, itemised cell phone records and 
school payments as we believe that Sole’s children attend Crawford private 
College in Kwa-Zulu Natal and would want to know if Sterenborg has paid for 
Sole’s children schooling. 
 

31 The supporters of the proposal for a media appeals tribunal are indeed fuelled by 
the actions of the M&G, Basson, Sole and Dawes. 

 
32 It appears that Gumede is not alone in his criticism of the M&G.  We attach hereto 

as annexure “E” a document setting out some of the comments that appeared on 
the M&G's online site on 22 and 23 September 2010. 

 
33 The current victimisation of Gumede is happening at the same time that the media, 

SANEF and Press Council, including the M&G, wants to demonstrate the fairness 



 
- 11 – 

 
 

of the Ombudsman process and the freedom of the press.  What about Gumede's 
constitutional rights? 

 
34 We have not copied Basson on this letter as we understand that he has moved to 

the City Press. 
 
 
 
 
 
 
 
Yours faithfully 
 
 
BRIAN KAHN INC. 
Ms Nicqui Galaktiou 
nicqui@briankahn.co.za 
Direct Tel No:  +27 11 577 5635 
Direct Fax to E-Mail No: 0865229193 
 
CC: Brian Gibson 
 E-Mail Address : Gibson@icon.co.za 
  
CC: Neville Woudberg 
 E-Mail Address : nevwoud@mweb.co.za 
 
CC: Adv Vincent Maleka SC 
 E-Mail Address : ivmaleka@mweb.co.za 
 
CC: Adv Arnold Subel SC 
 E-Mail Address : subel@group621.co.za 

E-Mail Address : razelle@group621.co.za 
 

CC: Adv Andre Bezuidenhout 
E-Mail Address : apbez@law.co.za 

  
 
(This communication has been electronically transmitted and is therefore not signed) 

 H:\DATA\EMAIL\NG029486.doc/va/G752 

 
 
 
 
 
 
 
 
 


